Hvornår skal det siges?
Offentlighedens øje...
Kun én chance...

At arbejde med medierne

Hvis man havde et problem i den industrielle tidsalder, var det en almindelig strategi at tie stille og lade det skete gå i glemmebogen. Hvis en journalist ringede, var den administrerende direktør ”optaget” og undlod at ringe tilbage. Dette var – nogle gange – en strategi der virkede, i hvert fald i forhold til profit. Sådan er det ikke i et netværksbaseret verden.

Hvordan ser jeres online omdømme ud?
Nu lever gårsdagens nyheder evigt. Og utilfredse kunder tøver ikke med at fortælle hele verden om deres oplevelser et sted på internettet. Når en informations-overlæsset journalist researcher din virksomhed, er første trin en Google-søgning (hvornår har du sidst googlet din virksomhed og dig selv?), derefter selvfølgelig også et opslag i de relevante mediedatabaser.

Hvis journalisten er en lille smule mere avanceret, vil du og din virksomhed også blive udsat for en blogosfære-søgemaskine som for eksempel overskrift.dk eller technorati.com, og journalisten vil tjekke om du eller dine medarbejdere er at finde på Youtube, Facebook, Flickr, Linkedin og andre lignende tjenester. Det er disse søgeresultater som udgør den altovervejende del af din virksomheds omdømme.

Det giver bagslag at holde mund
Alt dette betyder, at den gode gamle standard-reaktion med at holde mund nu almindeligvis giver bagslag - for det er det samme som at overlade det til alle mulige andre at karakterisere, hvem man er og hvad man står for. Men hvad skal man så gøre?

  • Nu er det altafgørende at arbejde med medierne og opinionsledere med henblik på at skabe positive feedback-mekanismer, som giver godt omdømme og som vedligeholder eksponeringen.
  • Er man er udsat for negativ opmærksomhed, skal man være i stand til at vende den til noget positivt ved at håndtere de aktuelle problemer samvittighedsfuldt og respektfuldt.
  • Det har væsentlig betydning at man efterlader en ”signatur” når man har gjort noget man er stolt af – hvilket vi har døbt Kilroy-was-here-strategien.

Direction assisterer med at skabe og igangsætte positive feedback-kredsløb med udgangspunkt i organisationens specifikke behov og muligheder. Hvor det er relevant, hjælper vi organisationer med at involvere sig i eller skabe fællesskaber og sociale netværk på internettet.