Hvor hurtigt?
At forstå sammenhænge...

Kommunikerer du op eller ned ad bakke?

Ruller dit budskab selv ned ad bakke? – eller er det et ”det-kan-vi-også”-budskab eller noget ubehageligt, som skal have et vedvarende skub fordi det går op ad bakke? At det går ned ad bakke betyder, at det I har at fortælle er så interessant og vedkommende for jeres målgruppe at de tager budskabet ind og endog videregiver det til andre.

Noget ændrede sig radikalt i 1990’erne
Før internettets gennembrud var information generelt set vanskelig at få fat i. Nu er de fleste oversvømmet af alt for meget information. Skiftet skete først for vidensarbejderne og de yngste generationer. Senere blev det et generelt fænomen, som nu påvirker størstedelen af den uddannede befolkning i demokratiske lande.

Hvor meget kan du huske?
Mennesker har tilpasset sig ved at udvikle ret gode mentale filtre. Selv om de fleste indbyggere i den vestlige verden hver dag er udsat for en kakofoni af kommercielle budskaber, så er det kun få af disse budskaber der har effekt. Statistikken siger, at vi udsættes for 3000 eller flere af denne type budskaber hver dag. Spørg dig selv, hvor mange kommercielle budskaber du kan huske fra de sidste 24 timer – for ikke at tale om hvor mange af dem, der har fået dig til at bruge penge! Hvis du er som de fleste, kan du sandsynligvis kun huske nogle få eller slet ingen.

De gamle metoder bliver dyrere
I gamle dage var det muligt hurtigt og effektivt at rulle et kommercielt budskab op ad bakke ved at købe sig til kommerciel eksponering. Med den permanente informations-oversvømmelse mindskes effekten af annoncering nu konstant, og det bliver dyrere og dyrere at nå sin målgruppe via annoncer. Dette er grunden til at de fleste reklamebureauer klarer sig dårligt. De leverer ikke nok værdi, og deres kunder ser sig om efter andre muligheder.

Ned ad bakke er nemmere og sjovere
Nu fungerer det anderledes: Hvis man virkelig ønsker eller har brug for at bevæge sig op ad bakke, skal det gøres grundigt, og der skal bruges mange penge. Det vil vi selvfølgelig gerne være med til.
Hvis det i stedet er muligt at finde en vej ned ad bakke, vil det være både billigere, lettere og langt sjovere.
Det vil også betyde at medierne, bloggere og mennesker som kommunikerer på nettet finder virksomhedens eller organisationens historier så interessante, at de hjælper med at bringe dem ud til målgruppen.

At skabe systemiske forandringer
Gode historier om din virksomhed eller organisation frisætter langt større kræfter end det på nogen måde er muligt selv at skabe. De er centrale i forhold til at vedligeholde sunde og stabile profit-menneske-planet bundlinier. Det er også et af de stærkeste værktøjer der findes, til at skabe systemiske forandringer, hvad enten vi taler om nye adfærdsmønstre eller nye økonomiske kredsløb.
Arbejd sammen med os på at få dette til at ske i din virksomhed eller organisation.


Se også:
At arbejde med medierne